dimarts, 13 de novembre del 2012

Interès, de Joan Fuster


Un amic em sorprèn embarcat en la lectura d’una espessa obra medieval. Atònit, em pregunta:

- I això, t’interessa realment?

Posa una mica d’incredulitat en el “realment”.

La seva bona fe –no en dubto pas- em desconcerta. Ell llegeix una altra mena de papers en tot cas, mai no s’interessaria per un text arcaic i avorrit. Dic “avorrit” perquè per a ell, i per a gairebé tothom, ho seria. Ho és per a mi? He de reconèixer que no m’interessa.

- Sí, m’interessa.

Què vol dir interès? “sentiment que alguna cosa desvetlla en nosaltres, el qual ens mou a prestar-li una atenció especial, a ésser-li favorables o desfavorables”. Copio el Fabra al peu de la lletra. Com sempre, el Fabra no defrauda: és concís, complet, encertat. Doncs, sí. M’interessa el llibre antic i atapeït, ocupat de problemes caducs i redactat amb una retòrica abstrusa o debolida.

- I per què t’interessa?

Ara, la veritat, no sé què contestar. O hauria de contestar amb la meva autobiografia. Les afeccions intel·lectuals i l’ofici, des de fa molts anys, m’han habituat al tracte d’una literatura anacrònica i rude, tractats de monges i frares, poemes metafísics, als antípodes de la meva personal manera de sentir el món. Però no puc evadir-me’n.

Improviso una resposta sobre la marxa:

- Basta que miris cinc minuts seguits una cosa, la cosa més insignificant, perquè arribi a interessar-te...

La frase és, en unes altres paraules, de qualsevol moralista francès. Els francesos –els “moralistes”- han formulat excuses per a totes les actuacions: Montaigne, La Rochefoucauld, Pascal, Rivarol, Voltaire, La Bruyère, Alain... L’aprofito. No és satisfactòria del tot. Però, ¿qui podria justificar el seu interès per això o per allò? El seu interès pel futbol, per les senyores grasses, per la química orgànica, per les novel·les de Joyce, per la política internacional, pels crucigrames, per guanyar diners, pels paisatges delicats –per qualsevol cosa. Justificar!

Interès dins Diccionari per a ociosos de Joan Fuster

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada